Krótki przewodnik o WordPress SEO ?
WordPress to najpopularniejszy system zarządzania treścią, który wykorzystywany jest do tworzenia różnorodnych stron internetowych. W oparciu o niego powstają portale, serwisy, strony firmowe, prywatne blogi oraz sklepy internetowe.
To całkowicie zrozumiałe. WordPress jest niezawodny, funkcjonalny oraz daje nam sporo możliwości rozbudowy. Aby jednak strona stworzona w WordPressie osiągała dobre wyniki, konieczne jest zadbanie o WordPress SEO.
Co to takiego? Mamy nadzieję, że wyjaśni ci to nasz poradnik o SEO dla WordPressa. Podpowiemy również o czym musisz wiedzieć, jeśli chcesz dobrze wypozycjonować swoją stronę opartą o system WordPress.
Czym jest WordPress SEO?
Każdy, kto prowadzi stronę internetową, wie, że aby cieszyła się ona licznymi odwiedzinami, konieczne jest zapewnienie jej wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Tym właśnie zajmuje się SEO, czyli optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych. Czym jednak jest WordPress SEO?
Mówiąc najprościej, jest to szereg działań SEO, które należy podjąć posiadając stronę opartą o system WordPress, w celu poprawy jej widoczności oraz pozycji w wyszukiwarkach internetowych (czyt. Google).
Część z tych działań pokrywa się ze standardowymi działaniami SEO, które przeprowadza się w przypadku każdej strony internetowej.
WordPress daje nam jednak również dodatkowe możliwości, dzięki którym możemy działać jeszcze skuteczniej, takie jak np. wtyczki SEO.
Poniżej przedstawiamy najlepsze porady SEO dedykowane specjalnie dla stron opartych o system WordPress.
Od czego zacząć SEO dla WordPressa?
Zajmując się pozycjonowaniem strony postawionej na WordPressie, powinieneś zacząć od optymalizacji wszystkich kwestii związanych ze stroną internetową, jej szablonem, czytelnością, czy responsywnością.
Poniżej znajdziesz elementy optymalizacji witryny, które mogą mieć wpływ na widoczność witryny w wyszukiwarkach internetowych.
WordPress SEO #1: dobry hosting
Wydawać by się mogło, że dostawca usług hostingowych nie ma wpływu na optymalizację strony. Nic bardziej mylnego!
☝️ PRO TIP: Szybki hosting to taki, który gwarantuje dostępność na poziomie 99,99%.
Jeśli postawisz na hosting, który będzie zawodny, twoja może zostać zdyskredytowana w oczach Google, a odbudowanie dobrej pozycji będzie trudne.
Stawiaj więc na sprawdzone firmy cieszące się doskonałą opinia użytkowników.
WordPress SEO #2: Czytelność strony
Jest niezwykle ważna nie tylko ze względu na SEO, ale również dla komfortu użytkowników. Jeśli osoby odwiedzające twoja witrynę natrafią na nieczytelny szablon czy skomplikowane menu, szybko ją opuszczą – a tego przecież nie chcesz.
Zadbaj więc o to, by strona była przejrzysta i czytelna. Unikaj nadmiaru ozdobników i dodatkowych widżetów oraz okienek pop up. Nie tylko rozpraszają użytkownika i utrudniają mu korzystanie z twojej strony, ale też znacząco spowalniają ją.
Ważną kwestią jest również unikanie nadmiernej liczby reklam, szczególnie tych, które znajdują się na górze strony (w sekcji above the fold). Google nie zaleca używania reklam, które mogą rozpraszać użytkownika.
☝️ PRO TIP: Zbyt duża ilość reklam może nawet prowadzić do nałożenia na witrynę kary lub filtru.
Więcej na ten temat przeczytasz tutaj:
- https://developers.google.com/search/blog/2016/08/helping-users-easily-access-content-on
- https://support.google.com/adsense/answer/1282097?hl=pl.
Mówiąc o czytelności strony, nie sposób nie wspomnieć o tym, że w obecnych czasach większość użytkowników korzysta z Internetu za pośrednictwem urządzeń mobilnych.
Niezwykle ważna jest więc responsywność witryny. Tym bardziej, że wyszukiwarki również faworyzują strony, które są przystosowane do wyświetlania na smartfonach.
☝️ PRO TIP: W marcu 2021 mobile-first indexing zostanie włączone dla wszystkich witryn, co oznacza, że przy ocenie witryn Google będzie brało pod uwagę tylko wersję mobilną. Wiecej o mobile-first indexing.
Co możesz zrobić? Najprostszym i najtańszym rozwiązaniem jest wybór jednego z responsywnych motywów WordPressa – jest ich sporo, zarówno w wersji darmowej, jak i płatnej.
Jeśli posiadasz duży budżet i zależy ci na unikalnym wyglądzie twojej strony, możesz skorzystać z pomocy developera, który stworzy ci szablon dostosowany do tych standardów.
Istnieje również możliwość sprawdzenia, czy twoja witryna jest responsywna. W tym celu wystarczy skorzystać z testu optymalizacji mobilnej oferowanego przez Google (Mobile-Friendly Test).
WordPress SEO #3: Nazwa domeny i wariant strony
Kolejnym aspektem, na który warto zwrócić uwagę, jest to, jak będzie prezentował się adres twojej strony.
☝️ PRO TIP: Poszukując domeny, która pozwoli ci na osiągnięcie sukcesu, wybieraj te, które są łatwo zapamiętywalne, krótkie lub wyróżniające się. Jeśli dodatkowo będą połączone z profilem działalności, jaką chcesz prowadzić na stronie, tym lepiej.
Jeśli chcemy, by pozycjonowanie strony przebiegało harmonijnie, musisz też wybrać wariant strony. Możesz zdecydować się na wybór adresu z przedrostkiem www. lub bez niego. To, na jakie rozwiązanie zdecydujesz się, nie ma znaczenia.
Ważne jest to, by wybrać tylko jeden z wariantów. Musisz bowiem pamiętać, że witryny: domena.pl oraz www.domena.pl to dla robotów Google zupełnie inne strony. Przez to cały potencjał twojej witryny może zostać zmarnowany.
Jak poprawić szybkość strony na WordPressie?
Jak wspominaliśmy wcześniej, Google lubi strony, które działają szybko i sprawnie. WordPress SEO powinno być zatem prowadzone w taki sposób, by zwiększać wygodę i zadowolenie użytkowników wyszukiwarki.
Niestety, nawet najlepszy hosting nie wystarczy, jeśli na twojej stronie pojawią się błędy powodujące jej dłuższe ładowanie. Dlatego też dbając o swoją witrynę, pamiętaj o kilku ważnych aspektach i ich wpływie na pozycjonowanie. Zatroszcz się więc o:
- niski czas ładowania strony głównej – aby to osiągnąć, nie publikuj a main page całych wpisów, a jedynie ich początkowe fragmenty, usuń niepotrzebne wtyczki i widgety;
- włączenie kompresji GZIP, dzięki której twoja strona będzie nie tylko ładowała się szybciej, ale również stanie się bezpieczniejsza;
- zadbaj by witryna spełniała podstawowe wskaźniki internetowe (core web vitals);
- zoptymalizowanie zdjęć – obecnie trudno wyobrazić jest sobie stronę internetową bez grafik, jednakże nie muszą być one wcale zdjęciami w dużej rozdzielczości. Ich kompresja sprawi, że strona zacznie ładować się znacznie szybciej.
Przykładem wtyczki, którą możesz w tym celu wykorzystać, jest Smush. Dzięki niej obrazy nie tylko zostaną skompresowane, ale również będą wyświetlane przy wykorzystaniu funkcji Lazy Load.
Co to oznacza? Mówiąc najprościej, na urządzeniach mobilnych wgrywane są te grafiki, które znajdują się w obszarze roboczym, czyli tym, z którego korzysta użytkownik – nie zaś jednocześnie z całej witryny.
Zobacz także przewodnik o tym, jak poprawić prędkość strony.
Skorzystaj z wtyczki WP Rocket
W repozytorium WordPressa znajdziemy całe mnóstwo różnych wtyczek (pluginów). Dość duża część z tych wtyczek to wtyczki mające poprawić prędkość strony.
☝️ PRO TIP: Nie da się jednak ukryć, że tak naprawdę w tym zakresie skuteczna jest tylko jedna wtyczka: WP Rocket.
Przeczytaj recenzję WP Rocket, aby dowiedzieć się więcej.
Content is KING. Czy również dla WordPressa?
Nie da się ukryć, że tym, co jest najważniejsze na stronie internetowej to jednak treść. I to właśnie w dużej mierze od niej zależy pozycja witryny w wynikach wyszukiwania.
Dlatego też zajmując się SEO dla witryny opartej o system WordPress powinieneś skupić się na tym, jakie teksty oraz inne treści znajdą się na niej. Na co zwrócić uwagę w tym aspekcie?
Treść a SEO a WordPress
Oto podstawowe wymania, jakie każda „ambitna” witryna powinna spełnić.
Atrakcyjność treści
Najważniejszym elementem, na który musisz zwrócić uwagę w kwestii SEO dla WordPressa, jest atrakcyjność strony dla użytkowników.
Dlatego też bądź kreatywny, merytoryczny i zadbaj o to, by teksty były źródłem przydatnych informacji.
Unikalność treści
Pamiętaj, że nie powinieneś kopiować treści z innych stron, nawet jeśli są to np. opisy produktów dostępne u producenta. Google wykrywa duplikację treści.
☝️ PRO TIP: Strony, które posiłkują się takimi tekstami, często są gorzej traktowane przez wyszukiwarki i nie mają szans na zajęcie wysokiej pozycji.
Więcej o unikalności treści można dowiedzieć się prosto od Google.
Nasycenie słów kluczowych…
Kolejną, niezwykle ważną kwestią w przypadku WordPress SEO (podobnie zresztą jak i przy „zwykłym” pozycjonowaniu) jest nasycenie słów kluczowych.
Powinno być ich naprawdę sporo – ważne, by pojawiały się nie tylko w tekście, ale również tytułach, meta opisach czy podpisach fotografii.
Ale nie upychanie słów kluczowych
Jednocześnie uważaj, by nie popaść w przesadę. Frazy powinny być wplatane naturalnie. Z powodzeniem możesz używać również synonimów oraz słów bliskoznacznych. Tekst będzie wówczas przyjaźniejszy w odbiorze dla użytkowników.
☝️ PRO TIP: Wskazówką, którą warto wziąć pod uwagę, jest używanie słów kluczowych na górze strony. Liczne badania i analizy mówią, że są one wówczas skuteczniejsze w pozycjonowaniu strony. Gdy słowa kluczowe znajdują się w pierwszych stu słowach witryny, wyszukiwarka może łatwiej zidentyfikować czego dotyczy reszta treści.
Więcej o upychaniu słów kluczowych również na stronie Google.
Wtyczki – niezawodna pomoc w WordPress SEO
Podstawową zaletą WordPressa jest możliwość korzystania z wtyczek, czyli specjalnych dodatków, które pozwalają zautomatyzować niektóre prace na stronie internetowej.
Wtyczki mogą zajmować się różnymi zadaniami – kompresją zdjęć, usuwaniem spamu, monitorowaniem nieaktywnych linków, a nawet tłumaczeniem strony.
Nie dziwi więc fakt, że istnieją również wtyczki, których rolą jest wspomaganie WordPress SEO. Korzystanie z nich znacząco ułatwi ci utrzymywanie dobrej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Jedną z wtyczek, bez których trudno wyobrazić sobie skuteczne pozycjonowanie strony, jest Yoast SEO. To darmowe narzędzie, które pozwala na dokonanie najważniejszych zmian, mających wpływ na pozycjonowanie strony.
Kolejną – jeśli nawet nie lepszą – wtyczką do SEO dla WordPressa jest Rank Math.
Co dają wtyczki SEO dla WordPressa?
Wtyczki SEO dają ci możliwość skorzystania z wielu przydatnych funkcji. Wśród nich wymienić możemy między innymi:
- tworzenie mapy witryny;
- zarządzanie opisami i nagłówkami;
- zarządzanie tagami;
- optymalizację treści;
- edycja pliku robots.txt;
- blokowanie przed indeksowaniem wybranych stron lub postów;
- zarządzanie treściami dla mediów społecznościowych.
Zarówno Yoast SEO jak i Rank Math posiadają edytor wyglądu w wynikach wyszukiwania, dzięki czemu już na etapie tworzenia strony i wypełniania jej treścią pozwala na sprawdzenie jak będzie się ona prezentować w wynikach wyszukiwania Google.
UGC (User Generated Content)
Wiele stron opartych o system WordPress posiada sekcję komentarzy. Jest to niezwykle ważne w przypadku portali czy blogów, ale również coraz częściej na stronach firmowych.
Komentarze, które się pojawiają, powinny być przez ciebie śledzone. Odpowiadanie na nie sprawi, że wiarygodność twojej witryny wzrośnie!
☝️ PRO TIP: Co więcej, odpowiadając na komentarze użytkowników możesz wplatać w nie słowa kluczowe, co dodatkowo pozytywnie wpłynie na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.
Warto jednak pamiętać o tym, że fraz i słów kluczowych nie powinno być zbyt wiele oraz muszą one wyglądać naturalnie i wynikać z kontekstu. Tylko wtedy przyniosą oczekiwane efekty.
Mówiąc o komentarzach dostępnych na stronie warto wspomnieć nie tylko o tych, które dodajemy sami, ale również o tych, które pisane są przez użytkowników.
Dość częstym problemem jest spam, czyli komentarze nie wnoszące żadnej wartości, będące reklamą lub nawet przesyłające wirusy.
Należy je usuwać, by nie obniżać zaufania wyszukiwarek do naszych witryn. Możesz zrobić to za pomocą wtyczki User Spam Remover.
Link building dla WordPressa
Linkowanie to bardzo istotny element pozycjonowania. Nie inaczej jest w przypadku witryn opartych o WordPress. Wyszukiwarki internetowe zazwyczaj wyżej umieszczają te z witryn, które cieszą się zaufaniem i są podlinkowane na innych stronach. Zadbaj więc o to, by adres twojej domeny znalazł się w wielu miejscach w sieci.
W jaki sposób możesz to zrobić? Przede wszystkim zatroszcz się o merytoryczne, wartościowe treści, które będą cytowane i udostępniane. Dobrym pomysłem jest np. stworzenie podstrony bloga firmowego, na którym dzielić będziesz się ekspercką wiedzą.
Zadbaj również o to, by link do twojej strony pojawiał się na portalach i blogach. W tym celu możesz zdecydować się na wpis sponsorowany lub gościnny. Pamiętaj, że linki z branży powiązanej z profilem twojej działalności są bardzo wartościowe i mogą pomóc w poprawieniu twojej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Decydując się na ten krok musisz jednak starannie wybierać strony, na których pojawią się odnośniki do twojej witryny. Stawiaj na te ze stron, które mają lepszą pozycję w wyszukiwarce, niż Ty. Większy ruch na tego typu stronach poprawi również twoją pozycję. Dobrym pomysłem jest też skorzystanie z licznych katalogów i baz firm, do których możesz dodać swoją wizytówkę (w przypadku lokalnych biznesów).
PRO TIP: Robiąc link building dla swojej strony pamiętaj, aby nie naruszać zasad Google. Trzymaj się zasady, że każdy pozystany przez Ciebie link powinien być autentyczną rekomendacją autora.
Linkowanie wewnętrzne
Mówiąc o linkowaniu, warto przypomnieć, że istotne jest także linkowanie wewnętrzne, czyli odnośniki do innych treści na twojej stronie.
☝️ PRO TIP: Połączenie powiązanych ze sobą tematycznie treści wydłuży czas przebywania użytkownika w obrębie witryny.
Przykładem wartościowego linku wewnętrznego jest umieszczenie w artkule o WordPressie (czyli artykule, który właście czytasz) linku do artykułu o tym, jak zainstalować WordPressa.
To zaś realnie przekłada się na wynik pozycjonowania w wyszukiwarce Google. Musisz pamiętać bowiem, że strony, na których użytkownik spędza zaledwie kilka sekund, są traktowane przez wyszukiwarkę jako bezużyteczne.
O czym jeszcze należy pamiętać w kwestii SEO dla WordPressa?
Na koniec naszego poradnika chcielibyśmy przedstawić garść ogólnych porad, dzięki którym SEO dla WordPressa nie będzie miało przed tobą tajemnic!
Mapa strony
Przede wszystkim musisz pamiętać o stworzeniu mapy strony oraz wysłaniu jej zarówno go Google, jak i do innych wyszukiwarek, takich jak np. Bing.
W stworzeniu mapy witryny pomoże ci wspomniana już wcześniej wtyczka Yoast SEO, czy RankMath.
Mapa strony znacząco ułatwia wyszukiwarkom odnalezienie i indeksowanie stron internetowych.
Google Search Console
Kolejnym niezwykle ważnym elementem jest korzystanie z darmowego narzędzia oferowanego przez Google, czyli Google Search Console.
To praktyczne rozwiązanie, dzięki któremu możesz zmierzyć ilość ruchu pochodzącego z wyszukiwarki, korzystać z raportów analitycznych oraz przesyłać do indeksowania zarówno całe mapy witryn, jak i pojedyncze adresy url.
Promocja i stała praca nad stroną
Praca nad pozycjonowaniem strony internetowej nigdy się nie kończy. Warto poświęcać uwagę na promocję nowych wpisów, edytowanie i poprawianie tych treści, które generują duży ruch, a także zadbać o to, by w witrynie nie znajdowały się nieaktywne linki. Mogą one bowiem sprawiać, że doświadczenie użytkownika będzie negatywne, a to zaś przyczynia się zarówno do spadku odwiedzin, jak i obniżenia naszej pozycji w wyszukiwarkach.
Na szczęście, SEO WordPress po raz kolejny oferuje nam wygodne rozwiązanie. jakim są wtyczki. Jedną z często wykorzystywanych jest Link Fixer. Jest darmowa oraz skuteczna w działaniu – wychwytuje nieaktywne linki oraz automatycznie wykonuje przekierowanie do właściwej strony. Jej minusem jest fakt, że wciąż nie jest dostępna w języku polskim.
SEO dla WordPressa: RECAP
Jak widzisz, prowadząc stronę z wykorzystaniem systemu WordPress musisz zadbać o szereg ważnych czynników, od których zależy ruch na twojej witrynie.
Niemniej jednak, jeśli skorzystasz z naszego poradnika SEO, możesz mieć pewność, że pozycja twojej strony w wynikach wyszukiwania znacząco się poprawi. Co więcej, nie musi wiązać się to z dużymi kosztami oraz koniecznością korzystania z pomocy specjalistów SEO.