Core Web Vitals. Czym są podstawowe wskaźniki internetowe??

W tym poradniku dowiesz się, czym są podstawowe wskaźniki internetowe (Core Web Vitals) oraz dlaczego są tak ważne.

Core Web Vitals. Ale o co chodzi?

Prowadząc własną stronę internetową chcemy, by znajdowała się wysoko w wynikach wyszukiwania. To zrozumiałe. Im wyższa pozycja, tym większa szansa na to, że użytkownicy sieci trafią właśnie do nas.

Dlatego też optymalizacja i właściwe pozycjonowanie strony mają ogromne znaczenie i wyraźnie wpływają na to, na której pozycji w wyszukiwarkach się znajdziemy.

Planując działania dotyczące naszej witryny warto wziąć pod uwagę Core Web Vitals, czyli podstawowe wskaźniki internetowe. Czym są? Dlaczego są tak ważne? Przekonajmy się.

⚡ Jeśli chcesz poprawnić Core Web Vitals na stronie opartej o WordPress, to koniecznie zobacz: WP Rocket recenzja

Czym są Core Web Vitals?

Zacznijmy od tego, co najważniejsze, a więc wyjaśnienia, czym właściwie są Core Web Vitals. Mówiąc najprościej są to wskaźniki, które określają najważniejsze dla algorytmów oraz użytkowników czynniki dotyczące prędkości oraz wydajności witryny internetowej.

Google, jako najczęściej używana wyszukiwarka na świecie, już jakiś czas temu zapowiedziało, że UX, czyli User Experience (doświadczenie użytkownika) będzie miało istotne znaczenie przy ocenie witryny przez algorytmy.

Podstawowe wskaźniki internetowe to dobry krok, dzięki któremu w wyszukiwarce znajdziemy witryny jasne, przejrzyste, czytelne i sprawnie działające. Sami również powinniśmy zadbać o to, by nasze strony internetowe były właśnie takie. Core Web Vitals określają parametry stron pod względem płynności i funkcjonalności ich działania.

Więcej o Core Web Vitals na stronie web.dev.

Poznajmy lepiej podstawowe wskaźniki internetowe

Obecnie Core Web Vitals to trzy wskaźniki, dotyczące wszystkich stron internetowych, niezależnie od tego, jakie funkcje pełnią. Warto jednakże mieć na uwadze, że jest to zestaw na 2020 rok.

Core Web Vitals

Wszystko wskazuje bowiem na to, że Google będzie je rozwijać i dodawać nowe czynniki, na które powinniśmy zwrócić uwagę. Niemniej obecnie mamy do czynienia ze wskaźnikami opisanymi poniżej.

  • LCP (Largest Contentful Paint – Największe wyrenderowanie treści) – jest to wskaźnik, który przekazuje nam informację na temat ilości czasu, który potrzebuje nasza strona internetowa aby wyświetlić największy element widoczny w witrynie. Ten powinien wynosić poniżej 2,5 sekundy.
  • FID (First Input Delay – Opóźnienie pierwszego wejścia) – to wskaźnik określający czas, który upłynął od momentu pierwszej interakcji użytkownika ze stroną do momentu możliwości przeprowadzenia przez użytkownika pierwszej reakcji na tę czynność przez przeglądarkę. Mowa tu np. o kliknięciu w przycisk lub wejściu w zakładkę. Specjaliści podają, że wskaźnik ten powinien oscylować poniżej 100 milisekund.
  • CLS (Cumulative Layout Shift – Zbiorcze przesunięcie układu) – ten wskaźnik informuje nas o wszelkich niespodziewanych przesunięciach treści, które mają miejsce w trakcie ładowania się strony internetowej. CLS mierzony jest na podstawie dystansu, o jaki przesuwa się element oraz wielkości ekranu, na jakim zachodzi przesunięcie. Wskaźnik ten powinien wynosić poniżej 0.1.

W maju 2020 podstawowe wskaźniki internetowe oraz inne sygnały ogólnie określane jako page experience staną się oficjalnym czynnikiem rankingowym.

Core Web Vitals i page experience

⚡ Jeśli poważnie myślisz o poprawie prędkości swojej strony internetowej, to zobacz przewodnik jak poprawić szybkość witryny.

Badanie Core Web Vitals – w jaki sposób sprawdzić wyniki naszej strony internetowej?

Core Web Vitals to wskaźniki, które będą brane pod uwagę w algorytmach Google nie tylko w przypadku nowych stron, ale również istniejących witryn. Jeśli więc zależy nam na tym, by nasza strona nie odnotowała spadku, warto sprawdzić, jak wyglądają poszczególne wskaźniki w naszym przypadku. Na szczęście, możemy zrobić to w sposób łatwy, szybki i prosty wykorzystując narzędzia dostępne w sieci.

Chrome User Experience Report

Pierwszym z nich jest Chrome User Experience Report.

To wtyczka, którą możemy zainstalować w przeglądarce Chrome. Jej zadaniem jest zbieranie i analizowanie danych pozyskanych w czasie wczytywania się strony. Jest to jedno z najprostszych i łatwych w obsłudze rozwiązań, które przynosi nam miarodajne i rzetelne informacje.

Google PageSpeed Insights

Drugim sposobem na sprawdzenie wskaźników naszej strony internetowej jest skorzystanie z narzędzia Google PageSpeed Insights.

Core Web Vitals i Google PageSpeed Insights

Początkowo było to narzędzie Google, które służyło do analizy szybkości działania strony internetowej. Obecnie jednak za pomocą tego programu zdobędziemy również informację o metrykach Core Web Vitals.

Google Search Console

W tym miejscu warto wspomnieć również o panelu Google Search Console.

Core Web Vitals i Google Search Console

Znajduje się tam bowiem obecnie zakładka  Core Web Vitals. Opcja ta jest dostępna wyłącznie dla osób, które mają skonfigurowaną usługę GSC dla swojej strony internetowej.

GT Metrix

Obecnie również narzędzie GT Metrix dokonuje analizy podstawowych wskaźników internetowych.

Core Web Vitals i GT Metrix

Kiedy należy wdrożyć poprawki związane z Core Web Vitals?

Jeśli sprawdzimy wskaźniki Core Web Vitals na naszej stronie internetowej i okażą się one niezadowalające, często pierwszym podejmowanym krokiem jest wykonywanie niezaplanowanych, często chaotycznych zmian na stronie, które mogą dodatkowo obniżyć wskaźniki zamiast je poprawić.
Nie oznacza to oczywiście, że powinniśmy zrezygnować z działań.

Zanim jednak je podejmiemy, warto skorzystać z wspomnianego wyżej narzędzia Google Search Console. Panel wysyła nam powiadomienia o błędach, które wpływają na obniżenie wskaźników.

Podstawowe wskaźniki internetowe

Czy w przypadku takiej informacji powinniśmy dokonać niezwłocznych zmian na stronie? Jak się okazuje, niekoniecznie.

Za każdym razem warto dokładnie przeanalizować witrynę i jej miejsce w wyszukiwarce, by podjąć decyzję, czy wymagają one naprawy. Zdarza się bowiem, że strona z nienajlepszym UX mimo wszystko radzi sobie doskonale w Google. Wówczas lepiej nie burzyć ustalonego planu działania, dopóki nie będzie to konieczne.

Jak poprawić Core Web Vitals?

Jeśli zauważymy, że wskaźniki Core Web Vitals na naszej stronie nie prezentują się najlepiej, możemy zrobić sporo, aby uległy poprawie, a nasza strona stała się miejscem przyjaznym dla użytkownika i odpowiadającym oczekiwaniom Google.

Jak poprawić Core Web Vitals?

Poniżej przedstawiamy konkretne działania, które warto wdrożyć, by witryna mogła cieszyć się znacznie lepszymi wynikami oraz wyższą pozycją w wyszukiwarkach.

Jak poprawnić wskaźnik Largest Contentful Paint (LCP)?

W przypadku wskaźnika LCP, możemy zająć się kwestiami takimi jak:

  • usunięcie ze strony niepotrzebnych skryptów,
  • włączenie renderowania po stronie klienta oraz zadbanie o szybki hosting.

Jak poprawić wskaźnik First Input Delay (FID)?

Jeśli chcemy poprawić FID, możemy:

  • zmniejszyć ilość kodu JS na stronie,
  • usunąć kody, które są nieużywane.
  • Ponadto warto również zmniejszyć i rozdzielić skrypty.

Jak poprawić wskaźnik Cumulative Layout Shift (CLS)?

Poprawa wskaźnika CLS nastąpi natomiast, jeśli zadbamy o atrybuty rozmiaru do obrazów i elementów wideo. Bardzo ważnym jest również pamiętanie o tym, by nie wstawiać nowej treści nad istniejącą treścią. Wyjątkiem w takiej sytuacji są jedynie odpowiedzi na reakcje użytkowników.

Te niewielkie z pozoru zmiany mogą znacząco poprawić wskaźniki naszej strony. Przekonało się o tym już wiele osób, które zdecydowały się na ich wdrożenie.

Core Web Vitals. Podsumowanie

Podsumowując, jeśli zależy nam na tym, by nasza strona dobrze pozycjonowała się w wynikach wyszukiwania, warto brać pod uwagę podstawowe wskaźniki internetowe.

Zaktualizowanie algorytmu Google, który będzie brał pod uwagę Core Web Vitals jako ważne pod względem pozycjonowania strony sprawia, że nie możemy już nie brać ich pod uwagę tworząc lub aktualizując witryny internetowe.

Warto również wspomnieć o tym, że wskaźniki te są również niezwykle ważne dla zapewnienia komfortu i wygody użytkownika, który odwiedza naszą stronę. Nie są to więc wyłącznie sztywne dane dla algorytmów.

Zatem jeśli posiadamy lub tworzymy stronę internetową, warto przeanalizować wyniki tych wskaźników i zadbać o to, by mieściły się we wskazanych normach. Z pewnością przyniesie nam to wiele korzyści.

1 komentarz

  1. Jacek_i_Placek 22 listopada, 2020

Dodaj komentarz