? Przewodnik, w którym dowiesz się, jak poprawić szybkość wczytywnia strony internetowej na 8 różnych sposobów.
Szybkość wczytywnia strony internetowej ma ogromne znaczenie. Wpływa nie tylko na ranking witryny w wyszukiwarkach internetowych, ale również na komfort użytkowników.
Jest to tym ważniejsze, że w obecnych czasach większość internautów korzysta ze smartfonów i „z automatu” oczekuje szybkiego wczytywania się strony.
Na szczęście, istnieje szereg sposobów, dzięki którym możemy poprawić prędkość naszej witryny. Poniżej prezentujemy najważniejsze i najbardziej skuteczne z nich.
P.S. W maju 2021 Core Web Vitals staną się oficjlanym czynnikiem rankingowy, więc o predkości swojej strony powienieneś pomyśleć już teraz.
Dlaczego szybkość strony ma znaczenie?
Szybkość strony internetowej jest istotna nie tylko z punktu widzenia wyszukiwarek internetowych, ale także (lub przede wszystkim) użytkowników.
Więcej o tym, dlaczego prędkość strony jest ważna: https://web.dev/why-speed-matters/
Szybkość strony a użytkownicy ❗
Jeszcze kilka-kilkanaście lat temu prędkość strony miała drugorzędne znaczenie dla użytkowników – bardziej liczyło się to, by mieć w ogóle dostęp do Internetu (zwłaszcza mobilnego).
Obecnie jest już zupełnie inaczej. Rosnąca prędkość połączeń internetowych sprawia, że oczekujemy, iż strona pojawi się na ekranie błyskawicznie. Gdy tak się nie dzieje, tracimy zainteresowanie daną witryną, odczuwamy irytację.
Jak pokazują badania, w dzisiejszych czasach trudno jest nam skupić się na jednym elemencie przez dłuższy czas. Oznacza to, że strona, która ładuje się wolno, zostanie przez nas wyłączona zanim jeszcze pojawią się wszystkie zawarte na niej informacje.
Szybkość strony a roboty wyszukiwarek internetowych ❗
Nie bez znaczenia jest również to, w jaki sposób witryny internetowe są traktowane przez wyszukiwarki internetowe.
Szybkość wczytywania strony jest jednym z czynników, który wpływa na to, jakie miejsce zajmie strona w wynikach wyszukiwania.
To z kolei przekłada się na liczbę osób trafiających na naszą stronę, a więc również na wyniki finansowe (jeśli działamy w obszarze e-commerce).
? Tylko jedna sekunda opóźnienia to nawet o 7% mniejsza konwersja strony internetowej!
W tym miejscu warto zaznaczyć również, że Google zapowiedziało, iż prędkość ładowania strony będzie brana pod uwagę w czynnikach rankingowych zarówno w przypadku witryn wyświetlanych na ekranach komputerów, jak i urządzeń mobilnych.
Dlatego też planując audyt SEO i optymalizację swojej witryny warto przede wszystkim sprawdzić szybkość ładowania strony.
? Recenzja WP Rocket pokaże Ci jak przyspieszyć stronę opartą o WordPress jednym kliknięciem.
Jak sprawdzić szybkość strony?
Jeśli zastanawiamy się, czy prowadzona przez nas strona internetowa ładuje się dostatecznie szybko, należy zacząć od dokonania pomiarów, które podpowiedzą nam, czy należy coś poprawić.
Jak sprawdzić szybkość ładowania strony? To bardzo proste. Istnieje szereg narzędzi, które możemy wykorzystać w tym celu. Do najpopularniejszych z nich należą te wskazane poniżej.
Google PageSpeed Insights
Google PageSpeed Insights – to zdecydowanie jedno z najczęściej wykorzystywanych rozwiązań. Darmowe narzędzie oferowane przez firmę Google charakteryzuje się dokładnymi i rzetelnymi wynikami, które są najbardziej zbliżone do rzeczywistej prędkości ładowania strony.
GT Metrix
GTMetrix – to zdecydowanie jedno z najbardziej profesjonalnych narzędzi, które pozwala nam na sprawdzenie szybkości ładowania strony przy wykorzystaniu wielu zmiennych, takich jak: lokalizacja, typ urządzenia, czy używana przeglądarka.
Narzędzie to wymaga od nas rejestracji konta użytkownika jesli chcemy skorzystać z bardziej zaawansowanych konfiguracji, jest jednak bardzo pomocne, pozwala bowiem na stworzenie bardzo szczegółowego raportu. Warto nadmienić jednak, że dostęp do bardziej zaawansowanych funkcji jest w tym przypadku płatny.
Pingdom Website Speed Test
Pingdom Website Speed Test – to narzędzie, z którego możemy korzystać zarówno w wersji płatnej, jak i darmowej. Korzystając z niego bez opłat mamy możliwość sprawdzenia prędkości w kilku lokalizacjach.
Należy wybrać tę najbliższą miejsca, w którym znajduje się nasz serwer. Aby otrzymać miarodajny wynik, warto przeprowadzić kilka pomiarów i wyeliminować najbardziej skrajne.
Test My Site
Test My Site – to kolejna propozycja od Google. Prędkość ładowania strony sprawdzimy podając lokalizację oraz wybierając dostęp do sieci 3G lub 4G. Strona zostaje sklasyfikowana jako wolno ładująca się przy wczytywaniu się w czasie powyżej 3 sekund. Jest to całkowicie zgodne z aktualnymi wymaganiami użytkowników Internetu.
Jak poprawić szybkość strony?
#1: Dobry hosting
Jeśli sprawdzenie szybkości ładowania strony nie dało nam satysfakcjonujących wyników, możemy przeprowadzić szereg działań, by poprawić parametry swojej witryny.
Warto zacząć od podstaw, czyli hostingu. Od tego, jakiego usługodawcę wybierzemy, zależy bardzo wiele.
☝️ Hosting powinien być usługą świadczoną przez doświadczone i wyspecjalizowane firmy.
Złym pomysłem jest korzystanie z darmowych przestrzeni serwerowych. Wiąże się to bowiem z emisją reklam, które bardzo często wpływają na obniżenie szybkości ładowania strony.
Decydując się na skorzystanie z usług konkretnej firmy hostingowej, warto pamiętać, czym powinien charakteryzować się dobry hosting.
Poniżej 10 kwestii, na które warto zwrócić szczególną uwagę, szukając dobrej firmy hostingowej, na której serwerach strony będą działały szybko.
- Hosting powinien działać na szybkich dyskach SSD lub – jeszcze lepiej – SSD NVMe. Są one wielokrotnie szybsze od starych i poczciwych talerzowych dysków HDD. Warto postawić na serwery, w których wszystkie dane trzymane są na tego typu dyskach.
- Hosting powinien oferować wystarczającą pamięć RAM. Im więcej, tym lepiej, ale dobrze by było, gdyby wybierane konto oferowało min. 1 GB RAM.
- Hosting powinien oferować min. 1 GHz CPU (procesora). Zupełnie jak w komputerze osobistym – im lepszy procesor, tym więcej operacji jest w stanie przetworzyć. A w przypadku hostingu: tym szybciej jest w stanie serwować stronę WWW.
- Hosting powinien wspierać najnowszą wersję PHP. Zazwyczaj im nowsza wersja PHP, tym szybsze działanie serwera i samej strony WWW. Aktualnie najnowszą wersję sprawdzisz na stronie https://www.php.net/supported-versions.php
- Hosting może oferować dodatkowe moduły Redis i/lub Memcached, które mogą znacznie przyspieszyć wczytywanie się stron internetowych, dzięki trzymaniu ich kopii (cache) lub najważniejszych danych w pamięci podręcznej.
- Hosting powinien działać na szybkim i wydajnym oprogramowaniu. Najpopularniejsze rozwiązania to Apache, Ngnix i LiteSpeed. Z czego ten ostatni wypada najlepiej w testach szybkości, bo potrafi obsłużyć do 75x więcej zapytań w tym samym czasie od drugiego w kolejności Nginixa.
- Hosting powinien obsługiwać protokoły HTTP/2 i HTTP/3. Są to sposoby komunikacji między serwerem a przeglądarka użytkownika, które działają znacznie szybciej od przestarzałego – ale nadal popularnego HTTP/1.1.
- Serwery oderwane przez firmę hostingową powinny korzystać z łącza internetowego o wysokiej przepustowości (500 Mb/s i więcej). Im szybsze łącze internetowe, tym szybciej działają strony WWW.
- Firma hostingowa powinna oferować możliwie jak najdłuższy czas wykonywania skryptów PHP. Często można ten parametr ustawić samodzielnie, więc warto wybrać hosting, który nie narzuca górnego limitu w tej kwestii. Lub limit ten wynosi więcej niż 30–60 sekund.
- Hosting powinien działać na szybkich serwerach DNS. DNS to “książka adresowa internetu”, która tłumaczy nazwy domen (łatwe do zapamiętania adresy stron WWW) na adresy IP. Im szybciej działa to “tłumaczenie”, tym szybciej działa strona internetowa.
Powyższa lista (opracowana na podstawie artykułu Jak wybrać szybki hosting?) to nie wszystko. Poza wydajnością i prędkością działania usług hostingowych warto też zwrócić uwagę na kwestie związane z jego bezpieczeństwem i niezawodnością.
Dobry hosting powinien oferować bezpłatne wystawienie i utrzymanie certyfikatu SSL, codzienne kopie zapasowe przechowywane przez min. 7 dni czy wysokie SLA (gwarancję nieprzerwanego działania usług) na poziomie min. 99.50%.
#2: Odpowiedni CMS oraz wybór sprawdzonego szablonu
Jeśli posiadany przez nasz serwer spełnia powyższe wytyczne lub udało nam się zmienić hosting na odpowiedni, warto zastanowić się nad tym, jaki system zarządzania treścią chcemy wykorzystywać.
Obecnie możliwości jest naprawdę sporo. WordPress, Joomla, Magento, Wix, Squarespace, oraz Presta Shop to tylko niektóre z najpopularniejszych opcji.
☝️ Wybierając CMS warto brać pod uwagę nie tylko charakter naszej strony internetowej, ale również możliwości, jakie oferuje dany system zarządzania treścią.
Dlaczego WordPress?
Przykładem może być tutaj WordPress.
WordPress to CMS, który doskonale sprawdza się jako rozwiązanie do prowadzenia stron firmowych, landing page, blogów, portali czy sklepów, które nie posiadają dużej oferty produktów.
? Więcej o WordPressie można dowiedzieć się na stronie: https://wordpress.org/
Jednocześnie WordPress, jako jedyny tego typu system, zapewnia nam tak szeroką ofertę wtyczek pozwalających na optymalizowanie ustawień i treści dostępnych na stronie internetowej – tak, by wczytywała się ona w maksymalnie krótkim czasie.
? Katalog wszystkich obecnie dostępnych wtyczek dostępny jest tutaj: https://wordpress.org/plugins/
W tym miejscu warto jednak wspomnieć również, że nie tylko sam system zarządzania treścią ma znaczenie. Równie istotny jest szablon (motyw), który wybierzemy.
?Katalog szablonów dostępnych do WordPressa również jest dostępny na stronie: https://wordpress.org/themes/
Bardzo często chcąc, by nasza strona prezentowała się nowocześnie i efektownie, decydujemy się na wybór rozbudowanych szablonów, które dodatkowo wyposażamy o dodatkowe widgety oraz inne ulepszenia.
Bardzo często jest to błąd, który możemy przypłacić znacznie mniejszą liczbą odwiedzających nas osób, gdyż:
- Wszystkie dodatki często nie działają poprawnie na urządzeniach mobilnych, które dla większości użytkowników są obecnie głównym narzędziem korzystania z Internetu.
- Co więcej, sprawiają one, że strona staje się „ciężka”, przez co ładuje się znacznie dłużej.
Warto więc stawiać na lekkie, proste i przejrzyste szablony. Mamy bowiem wówczas pewność, że nie ma w nich niepotrzebnego, obciążającego stronę kodu.
Jeśli jednak zamierzamy skorzystać z gotowych rozwiązań, koniecznie upewnijmy się, że są responsywne oraz sprawdźmy jak prezentują się na ekranach smartfonów.
⚡ Zobacz przewodnik jak zainstalować WordPressa.
#3: Wtyczki WordPress
Pisząc o wyborze odpowiedniego systemu zarządzania treścią wspominaliśmy o korzyściach wyboru WordPressa ze względu na szeroką ofertę wtyczek, które pozwalają na sprawniejsze zarządzanie stroną oraz szybkością jej ładowania.
Wśród tych, które zasługują na uwagę, wymienić możemy zarówno wtyczki czyszczące silnik WordPressa ze zbędnych elementów (pozostających po zmianach na stronie), jak i te, dzięki którym miniatury i grafiki będą automatycznie kompresowane.
Wtyczki te to między innymi:
- Site Kit by Google – wtyczka od Google pozwalająca monitorować naszą witrynę bezpośrednio z panelu WordPress
- Optimize Database after Deleting Revisions – wtyczka wykonywująca regularne optymalizacje i czyszczenie bazy;
- Simple Revision Delete – to plugin, który pozwala na wybranie wpisów, z których mają być usunięte historyczne wersje;
- Imagify – wtyczka optymalizująca grafiki wykorzystywane na stronie.
#4: Istalacja WP Rocket
☝️ Mówiąc o wtyczkach, które warto zainstalować na silniku WordPress, by poprawić szybkość ładowania strony, nie sposób nie wspomnieć o WP Rocket.
Jest to wtyczka typu WordPress Cache, co oznacza, że umożliwia stworzenie statycznej wersji strony. Jej możliwości są jednak znacznie szersze. Poza tworzeniem cache, wtyczka ta posiada również funkcje takie jak:
- optymalizacja bazy danych,
- optymalizacja fontów Google,
- opóźnienie ładowania obrazków,
- wykrywanie urządzeń mobilnych.
Wszystko to sprawia, że WP Rocket jest niezwykle przydatnym narzędziem, dzięki któremu nasza strona może ładować się dużo szybciej. Co więcej, możemy wykorzystywać je nie tylko w przypadku stron z treścią, ale również sklepów internetowych.
Posiada bowiem wsparcie dla rozwiązań e-commerce, co jest jego dodatkowym atutem. Zaletą stosowanie wtyczki WP Rocket jest również fakt, że stara się ona automatycznie wykrywać zmiany na stronie, samodzielnie zapisuje ją i czyści pamięć cache.
Wtyczka WP Rocket jest pluginem premium. Oznacza to, że musimy zapłacić za nią licencję. W zależności od jej rodzaju zapłacimy:
- 49 dolarów dla licencji na jedną stronę,
- 99 dolarów w przypadku licencji na 3 strony,
- 249 dolarów dla licencji na nieograniczoną liczbę stron.
Koszt wtyczki może wydawać się duży, jednakże jej skuteczność działania w optymalizacji prędkości ładowania się strony jest warta każdej ceny.
Aby zobaczyć, jak świetnie wtyczka WP Rocket potrafi poprawić prędkość witryny konieczniej przeczytaj recenzję WP Rocket (wraz z testami porównawczymi z innymi wtyczkami cache).
#5: Optymalizacja obrazów na stronie
Jednym z najbardziej problematycznych elementów na stronie internetowej są grafiki i zdjęcia.
Bez nich witryna nie ma szans prezentować się efektownie i skupiać na sobie uwagi użytkownika. Jednocześnie jednak obrazy na stronie zajmują sporo miejsca i często negatywnie wpływają na szybkość jej ładowania.
Z czego to wynika? Odpowiedź jest prosta – są nią rozmiary grafik, które umieszczamy na stronie.
Co możemy zrobić, by strona prezentowała się atrakcyjnie, a jednocześnie obrazy nie wpływały negatywnie na szybkość ładowania strony? Wystarczy odpowiednia kompresja grafik przed ich dodaniem na stronie. Możemy zrobić to na kilka sposobów.
- Najczęściej w tym celu wykorzystuje się program Adobe Photoshop.
- Z powodzeniem możemy również zmniejszyć rozdzielczość grafik korzystając z prostego i darmowego programu InfranView. Wystarczy, że klikniemy w nim opcję „Resize/Resample”, a następnie w sekcji „Set new size” zmniejszymy wartość pikseli.
- Możemy także skorzystać z wtyczki Imagify lub Smush.
#6: Usunięcie niepotrzebnych elementów na stronie
Każdy z nas z pewnością chociaż raz trafił na stronę internetową, na której użytkownika zalewa ogromna ilość okienek pop-up, powiadomień, pozwoleń oraz innych dodatków.
Korzystanie z takiej witryny nie jest komfortowe. Zanim dotrzemy do interesującej nas treści, musimy wyłączyć od kilku do kilkunastu okienek.?
Nie jest to jednak jedyny powód, dla którego powinniśmy zrezygnować z obecności takowych rozwiązań na swojej stronie internetowej.
- Warto mieć świadomość, że strona, która jest przeładowana reklamami, banerami i wyskakującymi okienkami, zwyczajnie wczytuje się znacznie wolniej.
- W połączeniu z brakiem cierpliwości użytkownika, który musi „przebijać” się przez okienka i ramki, otrzymujemy witrynę, na której nikt nie zostanie dłużej.
- Dodatkowo warto pamiętać, że roboty wyszukiwarek internetowych również mierzą ilość reklam na stronie, a nawet są w stanie ukarać witrynę za nadużycia w tym zakresie.
Czy jednak oznacza to, że musimy rezygnować ze wszystkich pojawiających się na witrynie okienek? Na szczęście, niekoniecznie.
Z powodzeniem możemy wyświetlić powiadomienie o plikach cookies, które jest wymagane prawnie oraz zaproszenie do zapisania się na newsletter.
Unikajmy jednak przesady i dbajmy o to, by okna były jak najmniej inwazyjne, ponieważ mają one wpływ nie tylko na szybkość strony, ale również na UX (user experience), czyli doświadczenie użytkownika. Zadbajmy więc o jego komfort. Przekuwa się to bowiem pozytywnie na czas, jaki odwiedzający spędzi na naszej stronie internetowej.
#7: Aktualizacje
Zdarza się tak, że mimo wybrania lekkiego i responsywnego motywu oraz potrzebnych i pożądanych wtyczek WordPress, z biegiem czasu szybkość strony znacząco spada. Niedoświadczeni użytkownicy często nie mają pojęcia, z czego to wynika.
Tymczasem odpowiedź jest bardzo prosta – winnym tego procesu jest brak aktualizacji.
☝️ Pamiętać należy, że zarówno twórcy motywów, jak i wtyczek, uaktualniają swoje propozycje sprawiając, że są one jeszcze bardziej funkcjonalne, a jednocześnie poprawiające szybkość strony.
- Brak aktualizacji sprawia, że witryna ładuje się znacznie wolniej.
- Co więcej, staje się bardziej podatna na ataki hakerskie.
- Warto więc na bieżąco sprawdzać powiadomienia, które znajdziemy w panelu administratora WP. Są tam informacje o wszystkich nowych wersjach i aktualizacjach, z których możemy skorzystać.
- Kolejną, niezwykle ważną kwestią, jest usuwanie tych wtyczek i dodatków, które nie są przez nas wykorzystywane. Musimy bowiem mieć świadomość, że obciążają i spowalniają naszą stronę.
#8: Mniejsza liczba przekierowań
W przypadku rozbudowanych stron i serwisów internetowych, mamy do czynienia z wieloma setkami, a nawet tysiącami adresów kierujących do poszczególnych podstron, kategorii, produktów czy artykułów.
W momencie, gdy dana strona jest uszkodzona lub została usunięta, używa się przekierowania. Jest ono również pomocne w przypadku nowych adresów naszej strony, kiedy to chcemy poinformować o nich wyszukiwarki.
☝️ Warto mieć jednak świadomość, że zbyt duża liczba przekierowań może znacząco zmniejszać prędkość ładowania się strony internetowej, a także być myląca dla robotów (szczególnie jeśli mamy doczynienia z pętlami przekierowań). Należy zatem usunąć te, które nie są nam potrzebne.
Na szczęście, tutaj także nie musimy robić tego ręcznie. W tym celu warto wykorzystać program Screaming Frog. Przeznaczony jest on do sprawdzenia ilości przekierowań i niedziałających stron.
Korzystając z darmowej jego wersji za jednym razem sprawdzimy aż 500 adresów stron internetowych. Wszystkie przekierowania, które nie są konieczne na naszej witrynie, warto usunąć – dzięki temu szybkość ładowania się strony internetowej znacząco się poprawi.
Podsumowanie
Podsumowując, szybkość ładowania strony internetowej jest ważna i nie należy o niej zapominać. Tym bardziej, że wiele metod na poprawę ładowania witryny to skuteczne i łatwe w zastosowaniu rozwiązania. Warto więc je wykorzystać.
Jednocześnie pamiętajmy, że część zmian np. dotyczących edycji kodu warto zlecić programistom. Unikniemy dzięki temu błędów, które sami moglibyśmy popełnić.