Temat pozycjonowania stron internetowych w wyszukiwarkach (a w Polsce w zasadzie tylko w wyszukiwarce Google) jest tematem bardzo obszernym i wieloaspektowym.
To właśnie pojawienie się i popularność największej wyszukiwarki na świecie przyczyniły się do powstania zupełnie nowych zawodów, nowego rynku i nowych potrzeb klientów.
Google ściśle chroni tajemnicy swojego algorytmu, aby uniemożliwić manipulacje wynikami wyszukiwania, co w czasach np. Altavisty było codziennością.
Wówczas wyszukiwarki brały pod uwagę tylko kilka kryteriów, a głównym z nich była np. ilość, jaką dane słowo kluczowe wystąpiło na stronie.
Dziś technika upychania słów kluczowych (ang. keyword stuffing) może jedynie przyczynić się do wyrzucenia naszej strony z indeksu Google.
Jakie w takim razie podstawowe zasady SEO należy mieć na uwadze w zmieniającym się ciągle świecie największej wyszukiwarki?
Czy możemy mówić o istnieniu jakichś ponadczasowych i zawsze aktualnych zasad, o których każdy początkujący webmaster powinien wiedzieć? Zdecydowanie tak!
W niniejszym przewodniku poznasz 11 najważniejszych zasad SEO, których przestrzeganie jest konieczne, jeśli istotna jest dla Ciebie dobra pozycja w Google.
Dużą inspiracją dla tworzenia wpisów o SEO dla nas są zagraniczne blogi SEO, takie jak Marie Haynes, Moz, SEOSLY, czy Google Search Central.
11 podstawowych przykazań SEO
Poniższa lista zasad SEO oczywiście nie jest zamknięta, ale są to zdecydowanie najważniejsze rzeczy dotyczące optymalizacji on-site (czyli w obrębie samej witryny, jej budowy i treści).
Bez wyjątku stosuję te zasady na wszystkich moich stronach, które każdego dnia mają coraz większy ruch organiczny (nawet pomimo licznych aktualizacji algorytmu Google).
Jeśli będziesz ich przestrzegał oraz wykażesz się cierpliwością, to możesz się spodziewać naprawdę dobrych efektów.
Dobór odpowiednich słów kluczowych
Pierwszą i najważniejszą kwestią jest dobór odpowiednich słów kluczowych, pod kątem których będziemy naszą witrynę optymalizować.
Do tego celu możemy użyć jednego z wielu dostępnych narzędzi do analizy słów kluczowych.
Pozwolą nam one wybrać słowa w oparciu o takie parametry takie jak np. ilość miesięcznych wyszukiwań, konkurencyjność (jak „trudne” jest to słowo), wartość, czy ilość dostępnych synonimów długiego ogona łatwiejszych do wygrania.
Na początek polecam Ci skorzystać z darmowego narzędzia Google –planaera słów kluczowych. Jest to narzędzie Google AdWords mające pomóc w doborze odpowiednich słów kluczowych, na które chcemy reklamować naszą witrynę w sponsorowanych wynikach wyszukiwania.
Jest ono także bardzo pomocne jako „zwykle” narzędzie do wyszukiwania wartościowych słów kluczowych, pod kątem których warto optymalizować witryny.
Aby korzystać z darmowego narzędzia do słów kluczowych, musisz posiadać aktywne konto Google.
Oczywiście na rynku znajdziemy bardzo dużo innych podobnych narzędzi do analizy słów kluczowych oferujących dużo więcej danych. Jestem właśnie w trakcie tworzenia przewodnika po kilku najlepszych tego typu narzędziach, więc proszę Was o chwilę cierpliwości. 🙂
Dodawanie listy słów kluczowych przy użyciu metatagu „keywords”
Kiedyś była to jedna z podstawowych zasad, która zapewniała niemalże od razu pozycję na samej górze wyników wyszukiwania.
W chwili obecnej specjaliści z Google twierdzą, iż nie biorą pod uwagę słów kluczowych umieszczonych w sekcji <head>, ponieważ ta technika również była bardzo nadużywana (jak w zasadzie każda, gdy tylko okazało się, że „działa”).
Moim zdaniem warto jednak zawsze umieścić tam najważniejsze słowo dla danej strony oraz jeden lub dwa jego synonimy. Dlaczego wyszukiwarka miałaby nie skorzystać z tak oczywistej podpowiedzi, o czym jest dana strona?
Jeśli stosujemy się do ogólnych rekomendacji Google, na pewno ta praktyka nam nie zaszkodzi.
Słowa kluczowe umieszczamy w sekcji <head> naszej witryny w następujący sposób:
Unikatowe tytuły każdej podstrony
Kolejną arcyważną zasadą SEO jest tworzenie unikatowych tytułów dla każdej z naszych podstron. Nie ma nic gorszego niż pusty tytuł lub pozostawienie domyślnej treści np. Title 1.
Tytuł to pierwsza linijka, jaką widzimy w wynikach wyszukiwania.
W przeglądarce Google Chrome tytuł możemy zobaczyć po najechaniu kursorem myszy na daną stronę w zakładce.
Tytuł powinien w sposób zwięzły przedstawiać to, o czym jest strona oraz zawierać co najmniej jedno słowo kluczowe (lub jego odmianę), na które dana strona jest optymalizowana.
Tytuł strony również umieszczamy w sekcji <head> w następujący sposób:
Dodawanie opisu strony przy użyciu metatagu „description”
Kolejną, niemniej ważną, kwestią jest korzystanie z metatagu „description”.
Jest to po prostu krótki opis naszej witryny, który zazwyczaj wyświetlany jest w wynikach wyszukiwania.
Jeśli nie dodamy opisu, wyszukiwarka sama zadecyduje, który fragment witryny przedstawić w wynikach wyszukiwania.
Tytuł powinien przede wszystkich zachęcać do kliknięcia (tym samym przejścia na witrynę). Powinien również zawierać jedno lub dwa słowa kluczowe. Pamiętajmy jednak, że musi brzmieć naturalnie.
Jeśli stoimy przed wyborem, czy optymalizować pod kątem robotów czy ludzi, zawsze wybierajmy ludzi (nawet jeśli ma być to „kosztem” jakiegoś słowa).
Opis strony również umieszczamy w sekcji <head> w następujący sposób:
Dodanie mapy XML oraz HTML do strony
Nasza witryna powinna być jasna i przejrzysta zarówno dla robotów, jak i ludzi. Mapa XML umożliwia robotowi dotarcie oraz zaindeksowanie jak największej liczby podstron na naszej witrynie.
Mapa HTML stanowi wielkie ułatwienie dla odwiedzających witrynę, którzy w jednym miejscu mogą znaleźć „spis treści” całej witryny.
Jeśli nie powiadasz mapy XML, możesz w łatwy i szybki sposób wygenerować ją tutaj: https://www.xml-sitemaps.com/
Po wygenerowaniu mapy, umieść ją w katalogu głównym swojej witryny tak, aby była dostępna pod adresem: www.twojadomena.pl/sitemap.xml
Mapę HTML najlepiej dodać jako zwykłą podstronę w menu głównym, na której umieścimy w sposób uporządkowany wszystkie wewnętrzne linki witryny.
Mapa HTML może mieć np. taki adres: www.twojadomena.pl/mapa
UWAGA: Nie pokażę Wam na razie ani mapy XML ani HTML mojego bloga, ponieważ jest on wciąż zbyt młody i jeszcze jest na nim za mało treści. Zachęcam do obserwowania jego wzrostu i rozwoju, który na bieżąco analizuję i opisuję w kategorii Statystyki.
Tworzenie przyjaznych linków zawierających słowa kluczowe
Nie możesz także zapomnieć o przyjaznej formie adresów URL Twojej witryny.
W adresach URL na Twojej stronie powinny znajdować słowa kluczowe wskazujące, o czym dana strona jest.
Najlepiej jest umieścić w adresie jedno słowo kluczowe, które jest synonimem słowa użytego np. w tytule.
Przykładem dobrze sformatowanego adresu URL jest adres artykułu, który właśnie czytasz. 🙂
Jeśli korzystasz z WordPressa (którego bardzo gorąco polecam), to możesz opcję przyjaznych linków włączyć w następujący sposób: Ustawienia > Bezpośrednie odnośniki > Nazwa wpisu.
Odpowiednia optymalizacja obrazków dodawanych do strony
Warto również zadbać o odpowiednią optymalizację obrazków, które umieszczamy na naszej stronie.
Tutaj należy pamiętać o dodawaniu słów kluczowych (naprzemiennie z synonimami) zarówno w nazwie pliku obrazka oraz przy pomocy atrybutu „alt”.
Jeśli optymalizujemy stronę na słowo „zasady SEO” to warto, aby obrazek, który na niej umieszczamy miał nazwę „seo-zasady.jpg”, a atrybut „alt” miał wartość np. „Zasady SEO: 12 przykazań specjalisty SEO”.
Atrybut „alt” dodajemy w następujący sposób:
Właściwe korzystanie z nagłówków H1-H6
Język HTML dopuszcza używanie sześciu nagłówków od H1 (największego) do H6 (najmniejszego).
Wyszukiwarka rozumie nagłówek jako miejsce szczególne, w którym znajdują się ważne informacje.
Dlatego też jedną z najważniejszych zasad SEO jest umiejętne korzystanie z nagłówków (w szczególności H1 i H2).
Najlepiej, aby strona miała jeden nagłówek H1 (odpowiadający za tytuł całej strony), kilka nagłówków H2 i ewentualnie kilka nagłówków H3 będących podkategoriami treści zawartych w nagłówkach H2.
Musimy pamiętać także o umieszczeniu słów kluczowych lub ich synonimów w nagłówkach.
Oczywiście nie mogą być to same słowa kluczowe, ale co najmniej logiczny równoważnik zdania zawierający istotną dla nas frazę.
Nagłówki wstawiamy na stronę w następujący sposób:
Korzystanie z programu do analityki internetowej
Kolejnym przykazaniem SEO, które każdy z nas powinien przestrzegać jest używanie narzędzia do analityki internetowej.
Dostępnych jest bardzo dużo różnych narzędzi, ale jako, że optymalizujemy głównie pod wyszukiwarkę Google, to polecam korzystanie z produktu Google Analytics.
Dzięki Google Analytics będziemy w stanie w sposób bardzo szczegółowy śledzić ruch na naszej witrynie internetowej, a przede wszystkim, mieć świadomość efektów pozycjonowania.
Google Analytics jest bezpłatne. Aby móc z niego korzystać, należy posiadać konto Google, a następnie zweryfikować swoją witrynę.
Aplikacja pozwala nam śledzić m.in. takie parametry jak ruch (dzienny, miesięczny, roczny), ilość użytkowników, ilość wyświetleń strony, współczynnik odbicia, skąd pochodzi ruch, urządzenia, z jakich korzystają odwiedzający naszą witrynę i wiele innych.
Korzystanie z Search Console (wcześniej Google Webmaster Tools)
Kolejnym punktem na naszej liście rzeczy do zrobienia jest również dodanie naszej strony do Search Console (do niedawna znanego jako Google Webmaster Tools).
Tutaj witrynę weryfikujemy w podobny sposób, w jaki robiliśmy to w przypadku Google Analytics.
Search Console daje nam dostęp do szeregu bardzo przydatnych narzędzi, które np. pozwalają nam przesłać plik z mapą witryny, określić preferowaną domenę (z www lub bez www), usunąć niechciane linki do stron, czy sprawdzić stan indeksowania witryny.
Unikatowe i wartościowe treści
W królestwie Google „Content is KING”, dlatego też jedną z najważniejszych zasad SEO jest tworzenie unikatowych i wartościowych treści.
Należy wystrzegać się kopiowania treści z innych witryn, a jeśli to robimy, to używać znacznika <quote> (o ile rzeczywiście kogoś tylko cytujemy).
Każda nasza strona musi być unikalna i nieść dla odwiedzającego wartość (np. rozwiązywać jakiś problem). Ostatecznie to zadowolenie użytkowników ma kluczowe znaczenie dla SEO.
Częsta aktualizacja witryny lub bloga
Google ponad wszystko kocha świeże i aktualne treści. W przypadku bloga najlepiej jest dodawać (o ile mamy taką możliwość) nawet kilka postów dziennie.
Im częściej i więcej (wartościowych) treści dodajemy, tym częściej robot Google będzie naszą witrynę odwiedzać.
Im więcej treści, tym większa ilość słów, na które nasza strona jest odnajdowana.
Stworzenie przyjaznej i szybkiej witryny internetowej
Nie możemy również zapomnieć o stworzeniu witryny przyjaznej dla oka oraz szybkiej. Nawet jeśli witryna posiada bardzo wartościowe treści, ale swym wyglądem odstrasza (np. mając czerwoną czcionkę na czarnym tle), to ma niewielkie szanse na wysokie pozycje w Google.
Google śledzi również zachowania użytkowników witryn. Jeśli, na przykład, zobaczy, że większość odwiedzających po wejściu na stroną od razu klika „powrót”, to może obniżyć pozycję strony.
Istotna jest również szybkość. Większość użytkowników opuści stronę, jeśli witryna nie załaduje się przez pierwszych kilkanaście sekund.
Warto przy tworzeniu witryny na bieżąco sprawdzać jej szybkość w Google Page Speed Test i oczywiście nie zapomnieć o stworzeniu mobilnej wersji strony.
Podsumowanie i wnioski
Tak, jak wspomniałam na początku, powyższa lista zasad SEO nie jest ani zamknięta, ani ostateczna.
Polecam mocno zagłębić się w lekturę przewodników SEO zagranicznych, takich jak SEO guide (SEOSLY), czy the Beginner’s Guide to SEO.
Jednakże bez zastosowania się do powyższych wskazówek bardzo ciężko będzie, aby nasza strona lub blog były odnajdowane w organicznych (niepłatnych) wynikach wyszukiwania.
W ciągle zmieniającej się rzeczywistości algorytmu Google dwie rzeczy pozostają cały czas aktualne – uczciwość oraz elastyczność. Trzeba na bieżąco śledzić wszystkie zmiany w rekomendacjach Google (odpowiednio dostosowując nasze witryny) i kierować się uczciwością (nie chęcią zmanipulowania wyszukiwarki, gdyż to prawie nigdy nie kończy się dobrze).
Google jest mądrzejsze niż nam się wydaje i ponad wszystko ceni wartościowe treści, dlatego skupmy się na ich tworzeniu, a SEO będzie tylko zabiegiem kosmetycznym uwieńczającym nasze internetowe dzieło. 🙂