Przewodnik: Co to jest słowo kluczowe?

Optymalizacja strony internetowej pod kątem wyszukiwarek internetowych opiera się w zasadzie na jednej rzeczy – doborze odpowiednich słów kluczowych.

Co to jest słowo kluczowe w kontekście SEO? Dlaczego wybór odpowiednich słów kluczowych jest tak istotny? Jak powinniśmy dobierać słowa kluczowe na naszą stronę internetową?




Po przeczytaniu poniższego przewodnika będziesz rozumiał, czym są słowa kluczowe oraz w jaki sposób należy pod nie optymalizować swoją witrynę.

Co to jest słowo kluczowe?

Słowo kluczowe w kontekście SEO oznacza po prostu frazę, którą użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę internetową, aby odnaleźć interesujące go informacje.

Słowo kluczowe to rzadko kiedy jeden wyraz. Najczęściej są to dwa lub trzy wyrazy.

Słowo kluczowe jest swego rodzaju podsumowaniem, o czym ma być strona internetowa, której szukamy.

Poniżej widzimy przykładowe słowa kluczowe wpisane w wyszukiwarkę Google oraz pod spodem propozyje.

Co to jest słowo kluczowe?




Co to są słowa długiego ogona (ang. long-tail keywords)?

Internauci coraz częściej szukają bardzo skonkretyzowanych informacji za pośrednictwem wyszukiwarki internetowej wpisując całe pytania lub długie frazy.

Przykładem może być właśnie fraza „co to są słowa kluczowe” lub „o czym należy pamiętać przy doborze słów kluczowych”.

Przy wpisywaniu słów długiego ogona wyszukiwarka Google będzie podpowiadała inne dłuższe frazy podobnie się zaczynające (od tych najczęściej wyszukiwanych na górze do tych najmniej popularnych na dole).

Co to są słowa kluczowe długiego ogona?

Średnia miesięczna ilość wyszukiwań słów długiego ogona jest zazwyczaj niska, ale optymalizacja pod ich kątem może przynieść zaskakujące efekty w dłuższej perspektywie czasu.

Ukryty potencjał słów długiego ogona

Słowa długiego ogona są zazwyczaj bardzo łatwe do wygrania. Wystarczy napisać dłuższy wartościowy artykuł w oparciu o takie słowo, zoptymalizować go odpowiednio, a w przeciągu kilku dni nasza witryna będzie na górnych pozycjach.

Słowa kluczowe długiego ogona

Nawet jeśli słowa długiego ogona mają małą miesięczną liczbę wyszukiwań, to jeśli pod ich kątem zoptymalizujemy np. 100 artykułów, to łącznie przyniosą nam one dużo większą ilość odwiedzających niż jedno konkurencyjne słowo.

Słowa długiego ogona zazwyczaj zawierają również w sobie krótsze dużo bardziej konkurencyjne frazy.

Jeśli nasza strona będzie pojawiała się w wynikach wyszukiwania na dużą ilość słów długiego ogona, to w końcu zacznie się pojawiać na coraz trudniejsze frazy.

Jak należy dobierać słowa kluczowe, na które będziemy optymalizować naszą stronę?

Sposób, w jaki dobieram słowa kluczowe jest bardzo prosty i zarazem skuteczny. Blogi stworzone przeze mnie od podstaw po kilku miesiącach były odnajdowane na kilkadziesiąt tysięcy słów kluczowych! Najlepsze jest to, że z Twoim blogiem lub stroną może być identycznie. 🙂

Poniżej przedstawiam Ci 5 zasad, które zdefiniowałam w oparciu o moje wieloletnie doświadczenie w pozycjonowaniu.

  1. Każda witryna internatowa powinna mieć jedno główne (najtrudniejsze i najbardziej konkurencyjne) słowo kluczowe, które jest tak jakby opisem jej całej zawartości. W przypadku bloga o SEO będzie to np. pozycjonowanie. To słowo zazwyczaj przypisuje się do strony głównej (o ile nie zawiera ona najnowszych postów) i optymalizuje ją pod jego kątem. Jeśli na stronie głównej mamy najnowsze wpisy, to wystarczy dodać to słowo do opisu strony, tytułu oraz meta tagu „keywords”.
  2. Każda podstrona powinna być optymalizowana na jedno słowo kluczowe oraz jego łatwiejsze synonimy (maksymalnie 2-3 słowa).
  3. Każdy post powinien być optymalizowany pod kątem jednego słowa kluczowego oraz jego łatwiejszych synonimów (maksymalnie 2-3 słowa).
  4. Co najmniej 50% postów (a na pewno 100% postów w początkowych fazach rozwijania bloga) powinno być optymalizowane na słowa długiego ogona.
  5. Wszystkie słowa kluczowe powinny być z mniej więcej jednej dziedziny, czyli, nie tworzymy bloga o wszystkim, ale o czymś konkretnym. Im bardziej skonkretyzowany jest blog, tym lepiej. Zamiast tworzyć bloga o życiu, można stworzyć bloga o jakimś jego konkretnym aspekcie np. jak najlepiej radzić sobie na co dzień z technologią. 🙂

Co to jest „search intent” i jak go wykorzystać

Analizując słowa kluczowe warto brać pod uwagę tzw. „search intent”, czyli, co osoba wpisująca dane słowo w wyszukiwarkę tak naprawdę spodziewa się znaleźć.

Google jest coraz lepszy w rozumieniu, czego użytkownicy szukają wpisując nieraz skrótowe frazy.

Przy doborze słów kluczowych, pod które będziemy optymalizować naszą witrynę warto zawsze sprawdzić, na jaki dokładnie temat jest pierwsze 5 górnych wyników wyszukiwania na „naszą” frazę.

Czy są one o tym, o czym chcieliśmy napisać na stronie, którą pod kątem tego słowa będziemy optymalizować czy może tę frazę zinterpretowaliśmy zupełnie inaczej?

Wiem już, co to są słowa kluczowe. Co dalej?

Jeśli rozumiesz już, czym są słowa kluczowe, to czas zagłębić się w ich analizę oraz odpowiedni dobór.




Na początek proponuję wpisać interesujące nas frazy w Keyword Planner, przeanalizować propozycje, jakie otrzymaliśmy oraz przejrzeć statystyki zaproponowanych słów (w szczególności ilość miesięcznych wyszukiwać oraz konkurencyjność).

Do każdej witryny powinniśmy wybrać co najmniej 100 słów oraz synonimów, pod które będziemy ją optymalizować, z czego na początku zdecydowaną większość powinny stanowić słowa bardzo łatwe (czyli słowa długiego ogona).

Masz jakieś pytanie lub sugestie? Nie jestem blogerką widmo i bardzo chętnie Ci pomogę rozwiać wszelkie wątpliwości, dlatego zachęcam do komentowania oraz bezpośredniego kontaktu.

Dodaj komentarz