8 rzeczy, które musisz zapewnić w swoim sklepie internetowym

Liczba sklepów internetowych przekroczyła w Polsce w 2018 roku aż 29 tysięcy. Możemy kupować w sieci coraz bardziej niszowe produkty, które są dostępne na dobrych warunkach. Zapewnienie niskiej ceny to jednak nie wszystko, co musi zaoferować sklep internetowy, aby generować sprzedaż. Środki przeznaczone na marketing mogą nie przynosić oczekiwanych efektów, jeśli sam sklep nie będzie odpowiednio zoptymalizowany.

Założenie sklepu – jak ułatwić sobie zadanie?

To, jakie możliwości będzie dawać sklep internetowy, jest zależne m.in. od modelu, w jakim będziemy z niego korzystać. Jeśli zdecydujemy się na model SaaS, np. sklepy internetowe w Az.pl, to dostaniemy od razu gotowy sklep, ze wszystkimi istotnymi funkcjami. Poniesiemy jedynie koszt rocznego abonamentu. W przypadku sklepu dedykowanego czy bazującego na skryptach open source poszczególne moduły będzie trzeba dopasować.

8 rzeczy, o których należy pamiętać w sklepie internetowym

Klienci oczekują w sklepach nie tylko najniższych cen, ale też funkcji, które usprawniają zakupy. Brak któregokolwiek z tych prostych rozwiązań może sprawić, że potencjalny klient wybierze ofertę innego sklepu. Choć niektóre rady są mocno oczywiste, to w dalszym ciągu nie wszystkie sklepy się do tych oczekiwań dostosowały.

  1. Zapewnij wersję mobilną sklepu – według wyników badania „Koszyk roku 2018” w dalszym ciągu 5 proc. sklepów nie jest dopasowana do urządzeń mobilnych. To poważny błąd. Natomiast z raportu firmy doradczej PwC „Polacy na zakupach. 5 filarów nowoczesnego handlu” wynika, że w Polsce zakupów z wykorzystaniem smartfona przynajmniej raz w tygodniu dokonuje 17 proc. Polaków. Co ciekawe, aż 7 proc. robi to codziennie. Sklep musi być dopasowany do urządzeń przenośnych.
  2. Zadbaj o certyfikat SSL – choć wydawać by się mogło, że każdy sklep oferuje szyfrowane połączenie, to ze wspomnianego badania „Koszyk roku 2018” wynika, że 6 proc. z badanych sklepów nie zakupiło certyfikatu. Sklep musi koniecznie o to zadbać. Klienci są coraz bardziej świadomi i rozumieją, jakie zagrożenie niesie za sobą podawanie ważnych danych na niezabezpieczonych stronach WWW.
  3. Daj możliwość zakupu bez rejestracji – choć idealnie jest, jeśli klient założy konto i wyrazi zgodę na otrzymywanie wiadomości o promocjach, to osoba, która chce dokonać pojedynczego zakupu bez rejestracji, również jest cenna. Warto dać jej taką możliwość. Tymczasem zaledwie 29 proc. polskich sklepów nie wymaga rejestracji przy dokonywaniu zakupu.
  4. Szybko odpowiadaj na zapytania – klient nie będzie czekał kilka dni na odpowiedź ze sklepu. Chce ją otrzymać jak najszybciej, dlatego tak ważne jest profesjonalnie działające biuro obsługi klienta. Warto dać możliwość kontaktu ze sklepem różnymi kanałami – telefonicznie, poprzez czat, e-mail i inne. Jak to wygląda w polskich sklepach? 51 proc. sklepów, które brano pod uwagę w badaniu „Koszyk roku 2018”, nie odpowiedziało na e-maila w ciągu godziny.
  5. Zapewnij różne możliwości dostawy – klienci doceniają możliwość wyboru. Warto podawać przy poszczególnych formach wysyłki, w jakim czasie produkt dotrze do klienta i jaki będzie całkowity koszt dostawy. Koniecznie w opisie powinna się znaleźć informacja, czy jest on dostępny „od ręki”.
  6. Nie uzależniaj formy płatności od formy dostawy – jest to irytujące dla większości użytkowników.
  7. Rekomenduj produkty – klienci lubią załatwiać kilka spraw za jednym razem. Warto, aby podczas dokonywania zakupu danej rzeczy zobaczyli produkty powiązane lub wybierane przez innych klientów. To stosunkowo prosty sposób na zwiększenie przychodu z jednego zakupu.
  8. Zadbaj o dobrą wyszukiwarkę – wyszukiwarka sklepu powinna się znajdować na stronie w doskonale widocznym miejscu. Musi być bardzo dokładna, a najlepiej jeśli po wpisaniu kilku znaków od razu będziemy widzieć podpowiedzi produktów, których szukamy.

Sklep i jego optymalizacja

Sklep internetowy wymaga zwrócenia uwagi na szereg kwestii i tylko jego ciągłe dopasowywanie do wymagań klientów może dać oczekiwane efekty. Bez względu na to, jaki budżet przeznaczamy na reklamę, jedynie dbałość o każdy aspekt związany ze sklepem może przynieść zadowalające wyniki.

1 komentarz

Dodaj komentarz